چرا اعلام پیروز انتخابات ۲۰۲۰ در آمریکا به درازا می‌کشد؟

ترامپ بارها مخالفت خود را با استفاده گسترده از رای‌گیری‌های پستی ابراز داشته است

آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه، سوم نوامبر، زیر سایه بیماری همه‌گیر ویروس کرونا رای دادند- CHANDAN KHANNA / AFP

آن چنان که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در شب انتخابات تعیین نشد.  

به واسطه اتکا سامانه رأی‌گیری ایالات متحده در میانه همه‌گیری کرونا بر ارسال تعرفه‌های رای از طریق پست، بسیاری بر این باورند که با عدم‌ آمادگی بسیاری از ایالت‌ها در شمارش حجم عظیم آرای پستی، تعیین نتیجه انتخابات روزها به درازا بکشد. 

مارک الیاس، یک وکیل متخصص در انتخابات که در خدمت مشتریان برجسته حزب دموکرات است، به ان‌بی‌سی نیوز می‌گوید: «هیچ شانسی وجود ندارد که ما در شب انتخابات از نتیجه کل آرا در میشیگان مطلع شویم. 

نه میشیگان و نه پنسیلوانیا سابقه شمارش تعداد زیادی رأی غیابی را ندارند و قانون میشیگان حتی شمارش آرا غیابی را پیش از بسته شدن مراکز رای‌گیری ممنوع کرده است.» 

روند طولانی شمارش آراء غیابی می‌تواند نتیجه انتخابات را به تأخیر اندازد. 

آقای الیاس به این شبکه تلویزیونی می‌گوید: «مردم باید انتظار داشته باشند که در انتخابات نوامبر شمارش برگه‌های رای غیابی و برگه‌های رای پستی به عصر سه‌شنبه و روزهای بعد روز انتخابات به درازا بکشد.» 

پیش‌بینی می‌شد به دلیل شیوع ویروس کرونا و ترس مردم برای ایستادن در صفوف رای‌گیری آراء پستی به طور بالقوه به میلیون‌ها رای برسد. عدم‌اطمینان در فرایند اجرای انتخابات در حالی است که ایالات متحده پس از مرگ جورج فلوید و در اوج شیوع کرونا در بسیاری از مناطق ایالات متحده با ناآرامی‌های مدنی طولانی‌مدت روبه‌رو است. 

متیو ویل، مدیر پروژه انتخابات در یک اتاق فکر دوحزبی مستقر در واشینگتن، به ان‌بی سی نیوز می‌گوید: «[افزایش شمار آرای پستی] بسیار بزرگ خواهد بود. 

به دلیل عدم‌امکان شمارش این آرا پیش از بسته شدن مراکز رای‌گیری در دو ایالت از ایالت‌های کلیدی، تعیین پیروز انتخابات انتظاری طولانی خواهد طلبید.» 

پیش از انتخابات نوامبر، در جریان انتخابات مقدماتی، عدم‌آمادگی بسیاری از ایالت‌ها در سازگاری با شرایط کرونا خود را بروز داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در انتخابات مقدماتی در ایالت جورجیا در ماه گذشته، برخی از رای‌دهندگان از تأخیر و صف‌های طولانی برای رای دادن خبر دادند. مقامات این مشکل را ناشی از کمبود نیروی انسانی و نگرانی‌های بهداشتی مربوط به ویروس کرونا عنوان کردند. 

گزارش شده است که این ایالت همچنین در سامانه رای‌گیری غیابی خود به دلیل حجم بالای آرا با فشار روبه‌رو بوده است. 

آقای ترامپ بارها مخالفت خود را با استفاده گسترده از رای‌گیری‌های پستی ابراز داشته است. وی ادعا کرده است که اگر قرار باشد دسترسی به رای غیر حضوری به طور دائمی در همه انتخابات تسهیل شود «هرگز هیچ جمهوری‌خواه دیگری در این کشور انتخاب نخواهد شد». 

رئیس‌جمهور و سایر جمهوری‌خواهان نیز به طور مکرر ابراز ترس کرده‌اند که استفاده گسترده از آراء غیابی منجر به تقلب گسترده در انتخابات خواهد شد. این در حالی است که آقای ترامپ خود پیش‌تر از این روش برای رای دادن استفاده کرده است. 

آقای ترامپ ماه گذشته چنین توییت کرده بود: «رای‌گیری از طریق پست منجر به تقلب و سوءاستفاده عظیم می‌شود. این امر همچنین به مرگ حزب جمهوری‌خواه بزرگ ما منتهی می‌شود. ما هرگز نمی‌توانیم بگذاریم که این تراژدی برای ملت ما رخ دهد.» 

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، مطالعه اخیر از سوی دانشگاه استنفورد نشان داده است که رای‌گیری از طریق پست هیچ مزیتی در مشارکت یا سهم از آراء برای هیچ از دو حزب بزرگ امریکا ایجاد نمی‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان